Mis on SEO märksõnad ja otsija kavatsus?

SEO märksõnad?

Märksõnad on otsingusõnad, millega soovitakse leida lisainfot erinevatest otsingutest.

 

Kuidas liigitatakse märksõnu?

Otsingusõnu liigitatakse nii nende pikkuse, kui ka otsija kavatsuse järgi.

Muide, inglise keeles nimetatakse märksõnu sabalisteks. Lühikese sabaga märksõnad ehk short tail ja pika sabaga ehk long tail. Alustame lühikeste ja pikkade sabade selgitamisest.

 

Lühikesed märksõnad - ebaselge otsingukavatsus ja kõrge konkurents

Lühikesteks märksõnadeks on ühesõnalised otsingud. Eestikeelsete otsingute näitel:

  • Kohvik (6600 otsingut*)
  • Kolimisteenus (1300 otsingut*)
  • Laen (8100 otsingut*)

* otsingumahtude juures tähendab siin ja edaspidi Eestis ja Eestikeelses Google'is otsingute arvu keskmiselt kuus.

Selliseid nappe märksõnu iseloomustab ebaselge otsingukavatsus.

Otsingust "kohvik" ei tule sellest välja otsija tegelik soov. Kas soovitakse leida kohvikut Nõmmel või Pärnus. Kas otsitakse sooviga leida parim kohvik mõnusaks brunch'iks? Broneerida hubane söögikoht suguvõsa kokkutulekuks?

Usun, et igale kohvikuomanikule meeldiks otsingus esimeste hulgas olla peamise märksõnaga "kohvik". Google'i otsing andis selle postituse kirjutamise ajal "umbes 6 500 000 vastust 0.48 sekundi jooksul". Ka konkurentsi ehk kohvikut mainivate veebilehtede arvu tõttu on Google'i veenmine, et just see kohvik väärib nende miljonite vastete hulgast esikohta, kohvikupidaja jaoks ajaliselt ja rahaliselt väga ebamõistlik ootus.

Mõistlikum on valida eesmärke, näiteks Kalamajas asuva kohviku puhul optimeerida veebileht märksõnale "Kohvik kalamajas" (260 otsingut keskmiselt kuus), või vastavalt pakutavale reklaamida end ka kui "Söögikoht kalamajas" (200 otsingut*).

Otsingusõnadest korraks makstud reklaami juurde põigates, ka Google'i reklaami hind on üldiste märksõnade puhul kõrgem tänu suuremale konkurentsile.

Sama kehtib ka teiste üldisemate märksõnade puhul. "Kolimine", "laen", "lennupilet", "auto", "hotell", ... .

Kokkuvõtteks lühikeste märksõnade puhul:

  • Ebaselge otsingukavatsus
  • Kõrgem SEO konkurents
  • Makstud reklaami puhul kõrgem kliki hind

 

Pikad märksõnad - selge otsingukavatsus ja madalam konkurents

Kahe- ja rohkemasõnalisi märksõnu nimetatakse pikkadeks märksõnadeks. Need on täpsemad ja SEO mõistes toimetades palju olulisemad, kui lühikesed märksõnad.

  • Kohvik Kalamajas (260 otsingut*)
  • Soodne kolimisteenus Tallinnas (50 otsingut*)
  • Laen kinnisvara tagatisel (480 otsingut*)

Kirjutan nüüd kolimisteenuse ja laenu näitel pikkadest märksõnadest, mida võib õigustatult nimetada ka otsingufraasideks.

"Kolimisteenus" otsingust lühisabalisel näitel ei selgunud otsija tegelik soov. Märksõnu analüüsides tasub optimeerida kolimisteenuse pakkuja veebileht pigem märksõnale "soodne kolimisteenus Tallinnas". Sellisest otsingust selgub, et otsija soovib leida hea hinnaga, soodsat kolijat ning vajab abi tõenäoliselt linnasiseselt, võibolla ka Tallinna lähiümbruses.

Otsingumahte võrreldes otsitakse küll "soodne kolimisteenus Tallinnas" arvuliselt palju vähem, kõigest ca. 50 otsingut kuus, ent konkureerivaid veebilehti sellele märksõnale on samuti kordades vähem kui üldisemale "kolimisteenus" märksõnale.

Igati hea märksõna kolimisettevõttele, kes positsioneerib enda teenuse keskmiselt soodsamaks ja tegutseb ennekõike Tallinnas, Harjumaal.

Ka "Laen" ja "Laen kinnisvara tagatisel" on särav näide otsija soovist. Laenupakkujale on koheselt selge, mis seda otsijat huvitab.

Kokkuvõttena, pikki märksõnu iseloomustab:

  • Selge otsingukavatsus
  • Madalam SEO konkurents
  • Kõrgem päringute määr

 

Veebikeskkonnad ehk missugustes keskkondades on märksõnad olulised?

Siin on väike nimekiri keskkondade lõikes koos kommentaaridega. Otsingumootorid ja ostukeskkonnad erinevad otsija kavatsuse mõistes oluliselt.

Erinevad otsingumootorid

Otsingule optimeerimisest räägitakse enamasti Google'is kui kõige populaarsemas otsingumootoris leitavuse kontekstis. Lisaks Google'ile kasutatakse siiski ka teisi otsingumootoreid ja hästi optimeeritud veebileht tuleb ka neis ajapikku esile.

  • Google.com - Populaarseim FAKT
  • Bing.com
  • DuckDuckGo.com - Otsingumootor, mis ei jälita sind.
  • Yahoo.com
  • Neti.ee

Videokeskkonnad

Eestis on enimkasutatavad Youtube ja Vimeo, Vevo't ja teisi siinkohal välja ei too. Ka videot lisades saab anda sellele nime vastavalt märksõnadele, mis teeb selle otsijatele leitavaks. Nii ei sõltu videote leidmine ja vaatamised ainult keskkonnasisestest viidetest teiste videote juures, nagu Youtube's on erinevad playlistid.

  • Youtube
  • Vimeo

Ostukeskkonnad

Turundajatel tasub teada, et keskkonnasisesed otsingud on tehingulise kavatsusega. Inimesed on juba läinud ostukeskkonda sooviga midagi soetada.

  • Amazon.com
  • Aliexpress.com
  • eBay.com
  • Etsy.com

Sotsiaalmeedia

Sotsiaalmeediavõrgustikes on otsinguvõimalus olemas ning kui anda kasutajale võimalus otsida, siis ta teeb seda. Kuigi esmapilgul ei seostada sotsiaalmeediat ja SEO-d, tasub ka Facebooki profiile ja avalikke äripostitusi luues arvestada otsitavate märksõnadega.

  • Facebook.com
  • Twitter.com
  • Reddit.com
  • VK.ru

Endale kuuluva veebilehesisene otsing

UURING tõestas, et veebilehel sooritatud otsingud viivad suurema tõenäosusega tehinguni. Inimene on juba keskkonda tulnud, ent mingil põhjusel (kasutajakogemus?) ei leidnud ta otsitavat ja märkab lehel olevat otsingu võimalust. Kirjutab sinna teda huvitava küsimuse ja loodab "Otsi" nuppu vajutada leida vastust.

  • Suuremas, 20+ toode-teenust pakkuval veebilehel asuv otsinguvõimalus
  • E-kaubandus

 

 

*otsingumahtude juures tähendab siin ja edaspidi Eestis ja Eestikeelses Google'is otsitud märksõnade arvu keskmiselt kuus.