Lehesisene on-site SEO või leheväline off-site SEO – millest alustada?

MIllest alustada SEO tegevustega? Kas lehesisesest või lehevälisest optimeerimisest?

Kirjutasin sellele korduma kippuvale küsimusele vastuseks käesoleva postituse.

Alustan mõlema mõiste selgitamisest.

Seejärel kirjeldan loogikat, mis on mulle alates 2017. aastast jätkuvalt toonud häid tulemusi, maandades riske kaotada Google’i algoritmide uuendustega hea koht otsingus.

Alustame lehesisesest optimeerimisest.

Mis on lehesisene ehk on-site SEO?

Lehesisene on on-site SEO tähendab SEO optimeerimiseks vajalikke tegevusi oma veebi ja oma Google kontode sees.

Mõned tegevused on kogu veebi ülesed ehk mõjutavad kõiki lehekülgi, mõned on leheküljepõhised.

Enamasti on sisu optimeerimine lehekülgede põhine – igal leheküljel on vaja õiged asjad õigesti korrastada ja tehtu mõjutab ainult selle üksiku lehekülje leitavust.

Lehekülgi optimeeritakse märksõnadele ükshaaval, üks lehekülg korraga.

Veebi kiiruse optimeerimine mõjutab kõigi veebis olevate lehekülgede esile tulekut.

Ääremärkuseks, eesti keeles ei ole veebilehtede puhul “lehesisene” väga hea termin, sest “veebilehe” sõna kasutatakse tihti nii terve veebi, kui ka üksiku veebis oleva lehekülje jaoks. Aga kuna enamik digiturunduse ja SEO termineid on eestindatud inglise keelest… siis nii on.

 

Lehesisese SEO tegevusteks on muuhulgas, aga mitte ainult:

Sisulise SEO tegevused – asjad, mida saab teha enamikus läbi sisu haldamise.

  • Tiitlite ja meta kirjelduste korrastamine
  • Pealkirjade vorminduse korrastamine
  • Olemasolevate tekstide kirjutamine SEO sõbralikuks, või puuduvate tekstide puhul tekstide loome
  • Piltide optimeerimine
  • Siselinkide loogika loomine ja korrastamine

Tehnilisema SEO asjad, mis sõltuvad rohkem töövahenditest ja veebi disainist.

  • Robots.txt ja sitemap.xml failid
  • Kõiksugused suunamised
  • Google ligipääsetavuse haldamine – teatud lehtede Google’isse lubamine, mõningate välistamine Google’i otsingust
  • Veebi laadimise kiirus – see tuleneb otseselt veebile valitud kujundusest (WordPressi puhul “Teemast”). Aeglane ja 201 kujunduselemendiga teema, nagu Avada või Divi ongi aeglane ja sellest kohe SEO miinuspunktid.
  • Veebi laadimise kiiruse optimeerimine
  • Muud tehnilised analüüsi käigus avastatud üllatused – 307 suunamised, plugina poolt kodeeritud “noindex” parameetrid, ….

Enne “näpud-masinasse” panekut ja nende asjade muutma hakkamist on mõistlik teha:

SEO analüüs ehk hetkeolukord pluss tegevusplaan asjade parendamiseks.

  • Ülevaade hetke märksõnade leitavusest – mis märksõnadega veebis olevad leheküljed enne välja tulevad? Google Search Console’i Performance sakk on selleks parim tasuta töövahend.
  • Valdkonna märksõnade analüüs – mis märksõnadega veebis pakutavat otsitakse?
  • Mis on veebi tehniline seisukord?
  • Google’i kontode hetkeseis, lähtudes neist asjadest, mis on SEO jaoks mingis mõttes olulised – Google Business Profile, Google Search Console, Google Analytics.

… ning kõike seda arvestades koostada tegevusplaan, milles on välditud tulemuste halvenemine ja sammud paremate tulemuste poole.

See ongi SEO analüüs, mida teen põhiteenusena.

 

Kõik see kokku on oma veebi sisesed SEO tegevused, mis on mõistlik ühe “sprindiga” ehk ühe korraga, sõltuvalt suutlikkusest kuu või paariga korda teha.

Neid asju on suhteliselt lihtne teostada, sest ligipääs oma veebile ja oma kontodele on endal või vähemalt “majas sees” olemas.

Jääb ära väga suur osa projektisuhtlust ja asjade kooskõlastamist, et asjad saaksid tehtud mõnes muus veebis.

Miks ma nüüd mõne muu veebi teema sisse tõin?

Sest teema läheb lehevälisele optimeerimisele 🙂

 

Mis on leheväline ehk off-site SEO?

Leheväline SEO tähendab SEO jaoks vajalikke tegevusi, mis toimuvad väljaspool optimeeritavat veebi ja väljaspool oma Google’i kontosid.

Mis selleks on?

*trummipõrin*

Selleks on SEO välislingid ehk backlink’id ja nende hankimine.

 

Miks on lingid lehevälise SEO jaoks vajalikud?

Lingid on üks kaalukamaid SEO tegureid.

Sealhulgas tasub meeles pidada, et lingid aitavad kõige rohkem edasi lehekülgi, mis on juba lehesiseselt korda tehtud.

Mida rohkematest kohtadest on võimalik lingi kaudu 1 klõpsuga jõuda sinu veebi, mille lehekülgi optimeerid märksõnadele, seda kõrgemale tulevad sinu veebi leheküljed oma märksõnadega.

Kvaliteetsed välislingid tõstavad kogu veebi autoriteeti ehk otsingumootorite poolset usaldust.

See toetab märksõnadega soovitud kõrgete kohtade saavutamist otstungutulemusest.

 

Google’i esilehel olevad tulemused saavad ~95% otsijate klikkidest.

Google’i esikoht saab ~25-35% otsijate klikkidest.

Google’i teisel lehel olek ei too oluliselt tulemusi.

 

Kuidas erineb leheväline optimeerimine lehesisesest?

Lehevälise optimeerimise puhul lisanduvad eeltoodud lehesiseste ja sisuliste SEO tegevustele:

  • SEO tööriistade andmete ja loogilise, strateegilise mõtlemise tulemusel teiste veebilehtede leidmine, millelt on SEO jaoks mõttekas lingid saada
  • Prioriteetide seadmine
  • Leitud veebilehtedega ühenduse võtmine, veebihalduri leidmine, sest kõik ei halda oma veebi sisu ise
  • Nende huvi tagamine, et neil oleks huvi oma veebi sisu hallata ja sinule link lisada – NB! Linkide ostmine ei ole Google’i eeskirjadega vastavuses
  • Teises veebis avaldatava artikli vastavalt SEO parimatele tavadele valmis kirjutamine
  • Teise veebi lisatud artikli kontrollimine peale üles panekut
  • Lisaks artiklitele kui linkide loomise meetodile teiste lingivõimaluste leidmine

See on üksjagu suhtlust ja lisatööd, sest teise veebi halduril on vaja aidata teha SEO jaoks olulisi asju õigesti.

Tellijana on vaja olla piisavalt teadlik ja anda õige sisend, et saada soovitud tulemus.

Leheväline SEO on rohkem PR töö, kui tehniline SEO töö.

Tehniline osa on sobivate tööriistade leidmine, nende algandmetelt tegevusplaani koostamine ja saadud linkide kontrollimine.

 

Millest alustada?

Soovitan ALATI keskenduda esmalt veebisisesele optimeerimisele.

Väiksema konkurentsiga valdkonnas soovitan lehesiseste SEO tegevuste mahu hoida 2/3 kõigist SEO tegevustest.

Alles siis, kui veebis olev sisu tuleb oma märksõnadega juba suhteliselt hästi Google’is välja, tegeleda välislinkidega lisaks.

SEO tööde põhiline fookus on pea alati mõistlik hoida oma veebi sees lehekülgede optimeerimisel ja märksõnade otsijatele väärtuse loomisel.

Miks nii?

Põhjuseid on mitmeid.

Poolt ja vastu

Viis põhjust lehesiseste tööde poolt

1. Oma veebi sees on sisu ja tehnilise osa haldamine lihtsam, muudatuste tegemine kiirem.

Ei ole vaja suhelda teiste veebide halduritega ega auditeerida teisi veebilehti – selle töö ajakulu alahinnatakse.

2. Luues oma veebi siseselt otsijatele piisavalt head ja kasulikku sisu, on linkide saamine lihtsam (ja tõenäoliselt odavam).

Headele tekstilistele selgitustele või videotele lingitakse endiselt vahel ka siis, kui sina linke ei küsi. Kui ühel hetkel hakkad linkidega tegelema, on hea sisu olemasolul neile lihtsam linke küsida ja saada.

3. Oma veebis piisavas mahus sarnasel teemal tekste kirjutades tekib nende vahel tehnilises (ja heas!) mõttes sünergia.

Seda nimetatakse inglise keeles SEO sisu klastriks või temaatiliseks relevantsuseks – tehniliselt on need natuke eraldi asjad – klaster kui selline on linkimise loogika ja relevantsus on teemade käsitlus, mida tihti peetakse samaks ning mida ka siinkohal lihtsuse mõttes üheks üldistan.

Tulemuseks on, et Google silmis on veebis teatud mass lehekülgi sarnasel teemal.

Järelikult on veebileht kokku sarnasel teemal, ning need leheküljed tulevad märksõnadega ilma linkideta kõrgemale.

4. Maandad riski saada mõjutatud Google’i algoritmide uuendustest.

Et iga päeva tehakse massiliselt uusi lehekülgi, on Google’i huvi nendest otsingutulemustes jätkuvalt välja sorteerida parimad leheküljed.

Enamasti tähendab “parem” lehekülg pikema ja kasulikuma sisuga lehekülge.

Kogu SEO tööde mahust suurema osa linkidele keskendudes ja lehekülgi-sisu mitte märksõnadele optimeerides on suurem risk Google algoritmide uuendusega pihta saada ning positsioonid kaotada.

Enamik Google’i algoritmide uuendusi on alates 2017. aastast olnud suunatud välislinkide hankimisega “skeemitajatele”.

Neist omakorda enamik tähendab otseselt välislinkide ostmist veebidest, mis ei ole SEO mõistes kvaliteetsed ega turvalisest.

Kaks põhjust alustada lehevälisest optimeerimisest

1. Soovid SEO tulemusi konkurentsitihedas valdkonnas või turul.

Võrreldes näiteks inglisekeelse turuga, ei ole eesti turul konkurents eriliselt suur.

Eestis võin ühe erandina tuua välja e-kaubanduse, kus konkurente jagub. Samuti on igas riigis konkurentsitihendamad valdkonnad finants, kindlustus, kasiinondus, … . Kõik need, kus kliendi eluea väärtus on rahaliselt suurem ja raha liigub rohkem.

Konkurentsitihedamal turul või -valdkonnas on mõistlik tegeleda välislinkidega paralleelselt lehesisese tööga.

2. Soovid lihtsalt SEO tulemusi kiiremini kui 6-12 kuud.

Esmalt linkidele panustades võid saada tulemused kiiremini. See on eeldusel, et veebi siseselt on asjad korras.

Kui alustad SEO töid linkidest, võid seda teha.

Siis tasub vaadata pikemat perspektiivi, näiteks 1 aasta.

Veenduda, et kogu SEO töödest vähemalt pool, ideaalis isegi 2/3 läheb lehesisestele töödele.