Kodulehe optimeerimine otsingumootoritele ja SEO

Kodulehe optimeerimine on nüansirikas tegevus. Soovid teada, missuguseid SEO vigu tehakse tihti? Siin on mõtted seniste SEO analüüside põhjal koos kommentaaride ja paremate lahenduste soovitustega.

Igaks juhuks ütlen, et kõik siinsed mõtted ei pruugi olla sinu veebile olulised. Iga SEO projekt on rätseplahendus.

Postitus on täiendamisel vastavalt uutele leidudele.

Fundamentaalsed SEO probleemid

Et tulemusi toovast optimeerimisest rääkida, tasub esmalt mõelda suuremale pildile. Veebile, mida on soov optimeerida.

Esimesena toon välja fundamentaalsemad olukorrad, millest võivad tekkida SEO kitsaskohad juba veebilehte või e-poodi arendades.

Seejärel annan ülevaate mõningatest tehnilise SEO probleemidest ja lõpu poole vaatame ka sisu-märksõnu.

 

Veeb on loodud isetehtud sisuhaldustarkvarale

Algusest peale erilahendusena loodud veebilehe seadistus SEO sõbralikuks on enamasti ebaproprotsionaalselt aja- ja rahakulukas.

Erilahenduste haldusliides tavaliselt ei toeta kõigi SEO jaoks oluliste asjade seadistamist vajalikul määral - või on nende haldamine ebamõistlikult ajamahukas.

Iga soovitud lahenduse planeerimine, kirjeldamine lähteülesandena arendajale ja selle teostamine võtab oluliselt rohkem aega ja raha, kui enamlevinud sisuhaldustarkvaraga (WordPress, Drupal, PrestaShop, Magento jms) toimetades.

Ääremärkus: Mõnel juhul, enamasti turvakaalutlustel, on tõesti erilahendus ainus võimalus veebi loomiseks.

 

Veebis on palju dünaamilist sisu

Dünaamiline ehk vahelduv sisu lehekülgedel ei ole enamasti SEO mõistes hea. Nii inimestel kui otsingumootoritel on siis lehekülge vaadates raske mõista, et mis seal täpselt on.

Otsingumootorid jälgivad kindla aadressi ehk URL'iga lehekülgi, mis peavad üksteisest piisaval määral erinema - ehk lähtuma erinevatest märksõnadest.

Samas peab igal leheküljel olema piisaval määral muutumatut sisu.

Mõnes mõttes võib tore olla mõelda, et aadressil /pood/ sees avanevad kõik erinevad kategooriad, mähkmetest koeratoidu ja pesumasinateni.

Inimkülastajad saavad lahendusest aru. Otsingumootorite silmis tekib segadus: "Miks on lehekülje koodis ühel hetkel koodiread mähkmetest, teisel hetkel koeratoidust ja kolmandal pesumasinatest.? Mis teemal [sõna kustutatud] need leheküljed siis on?"

Segadus. Ning see lehekülg ei saa eelnevast kolmest ühegi terminiga otsingus head positsiooni

SEO mõistes eelista alati dünaamilise ja loova lahenduse asemel klassikalist kataloogisüsteemi tootegruppide ja toodetega.

 

Sisuloome ei ole prioriteet

Kuulen juba mõnelt lugejalt mõtet: "Mis sisu ja mis tekstid? Meil on vaja SEO'd!"

Aga kodulehe optimeerimine otsingumootoritele toimubki ülimalt suures osas sisule ja sisuga.

Lisaks on vaja sisu ka märksõnade lisamiseks.

Seetõttu on SEO optimeerimise aluseks tihti esmalt kogu puuduva sisu loomine ja seejärel selle toimetamine märksõnadele.

Vähene sisu on enamlevinud põhjuseid väheste SEO tulemuste taga.

 

Kasutusel on alamdomeenid alamkataloogide asemel

Mis erinevus on alamdomeenil ja -kataloogil?

Alamdomeenid asuvad domeenist ehk veebiaadressist vasakul, kataloogid paremal.

Näide alamdomeenist "pood": https://pood.veebiaadress.ee

Näide alamkataloogist "pood": https://veebiaadress.ee/pood

SEO mõistes on alamdomeenidel asuva veebilehe optimeerimine oluliselt ajakulukam ja ka keerukam, sest Google vaatab alamdomeene kui eraldiseisvaid ja uusi domeene.

Kuhu lisada e-pood?

veebiaadress.ee - võib olla 5 aastat tegutsenud veebileht, millel on Google'i silmis tekkinud autoriteet ehk usaldus.

Oletame, et see veebiaadress.ee on üks konsultatsioonifirma mis seni on võtnud tellimusi vastu kontaktivormilt.

Nüüd on tekkinud soov müüa konsultatsiooniaega e-poest, et vähendada päringute teenindamisele kuluvat aega.

Kuhu luua see e-pood? Alamdomeenile või -kataloogi?

Alamdomeenile e-poodi lisades tekib poe aadressiks https://pood.veebiaadress.ee .

pood.veebiaadress.ee on Google'i silmis uhiuus domeen. Mis juhtub uhiuue domeeniga? Google jaoks puudub esimestel kuudel usaldusväärsus.

Sellisel e-poel võtab SEO tulemuste saavutamine aega alates poolest aastast - eeldusel, et peamisel veebilehel luuakse pood.veebiaadres.ee suunas strateegiliselt siselinke, mis on omaette töö.

Alamdomeeni eelistamiseks alamkataloogide asemel peab olema selge põhjus.

Alamkataloogi lisades saab e-pood oma aadressiks https://veebiaadress.ee/pood . Domeenist paremal asuvad kataloogid saavad osa domeeni veebiaadress.ee olemasolevast autoriteedist.

E-poe leheküljed tulevad otsingus palju kiiremini välja. Räägime 2-6 kuust.

Tehnilise SEO optimeerimise vead - kiirus

Siin on veebiülesed kodulehe optimeerimise tähelepanekud väljaspool sisu ja märksõnu. Veebiülene tähendab siinkohal kogu veebi hõlmavaid asju.

Alustame veebilehe kiirusest ja tehnilisest SEO optimeerimisest.

 

Tehnilist optimeerimist hinnatakse üle

Tihti esineb olukordi, kus veebi tehnilise optimeerimise järel oodatakse märgatavalt paremaid SEO tulemusi. Enamjaolt ainuüksi veebilehe kiirendamine ei too külastuste kasvu.

Tehnilist optimeerimist võib võrrelda näiteks riiuli ehitamisega, millele asetada veebi külastajaid huvitavad sisulehed.

Või piisavalt viisakate riiete kandmisega töökeskkonnas.

Ülimalt hea tehnilise SEO eest ei saa plusspunkte. Samas oma valdkonna "standardist" palju halvema eest võib saada miinuspunkte.

Külastajatele võib tunduda näiteks lehekülje laadimine aeglane ning see mõjutab kohe lehelt lahkujate määra ehk bounce rate'i kui kaudset SEO tegurit.

Võrdle oma veebi kiirust otsingus ees olevate konkurentidega - Google kiirusetest (link) on tasuta.

Tõenäoliselt ei ole otsingus esimesed veebid tehniliselt kõige kiiremad.

 

Kiirust optimeeritakse plugin'atega

Väidetavalt on WordPressi veebi lihtne kiiremaks teha. Kuidas?

Vaja on vaid lisada vaid mõni plugin, mis teeb laadimise [kuidagi maagiliselt] kiiremaks.

Mõned levinud WordPressi "kiirendavad" pluginad

Miks nende kasutamisega tasub ettevaatlik olla? Nende olemasolu lubab lisada lehele kõiki soovitud asju ning leht saab ju endiselt kiire.

Tõsi.

Samas miks mitte viia asi järgmisele tasemele? Ning lisada veebi kohe alguses pigem vähem sisu, nii hoides veebi laadimine ilma optimeerimatagi kiire?

Siis saab juba kiirest veebist plugin'a abil väga kiire leht.

SEO nipp: hoia lehekülje sisu minimalistlik. Vähe sisu tähendab koheselt kiiremat lehte.

 

Veebileht asub välismaises serveris

Serveri kaugus kasutajatest mõjutab veebi laadimisel päringute saatmise ja laadimise kiirust.

USA's asuva serveriteenuse kasutamine eestis kasutatava veebilehe jaoks ei ole ideaalne variant.

Ideaalsel juhul asub veebilehte majutav server samas maailmajaos ja samas või lähedal asuvas riigis

Erandiks on CND'i ehk content delivery network'i kasutamine, mille vajaduse hindamine ja seadistamine on väljaspool selle artikli skoopi ehk ulatust.

 

Veebilehel on kasutatud slider'eid

Vahelduvate piltidega slider'ite kasutamine ei ole mitmel põhjusel hea mõte.

  • Liikuvad või vahelduvad pildid vähendavad müüki. ConversionXL põhjalikust postitusest leiab selle kohta palju viiteid uuringutele. Muuhulgas tuuakse välja bänneripimedust - liikuvat pilti [reklaaambänner!] ignoreeritakse alateadlikult, ning mitmest slaidist ainult esimene ja teine saavad enamiku klikke.

Alati on hea mõte eelistada vahelduvatele piltidele ühte kaanepilti ühe pakkumisega.

  • Slider'i enda laadimine aeglustab lehekülje laadimist. Et pildid vahetuma hakkaksid, tuleb enne laadida pilte vahetav slider ise. See tähendab mõnedsajad kilobaidid lisamahtu ja serverile tehtavaid lisapäringuid - enne piltide nägemistki.
  • Tõenäoliselt tekivad vahelduvad või vale märgistusega pealkirjad. Slider'i piltidel asuvad tekstid on tavaliselt märgistatud pealkirjadena - nii tekib leheküljele mitmeid optimeerimata või vahelduvaid pealkirju.

 

Pildid on mõõtmetelt liiga suured

Liigume slider'itest edasi üksikute piltide juurde.

Soovitus: lisada veebi pildid juba algusest peale vajalikes mõõtmetes.

  • Ekraanilaiusena kasutamiseks ei ole vaja pilti, mille laius on üle 2000 piksli.
  • Ning kui seda pilti ei ole kuskil vaja suuremana kui pool ekraani? Siis piisab kuni 1000 piksli laiusest pildist.

 

Piltide maht on ebamõistlikult suur

Pildifaili maht megabaitides mõjutab lehekülje laadimise mahtu ja kiirust. Suurem maht = aeglasem lehekülje laadimise aeg.

 

Puudub Lazy load

Lazy load tähendab leheküljel oleva sisu laadimist vastavalt külastaja käitumisele ning see teeb leheküljed kasutajatele kiiremini kasutatavaks.

Lazy load' abil laetakse kasutajatele lehekülje osad alles siis, kui kasutaja nendeni jõuab.

Lazy load' funktsionaalsus on alates WordPress 5.5-st WordPressis olemas.

Vanematele versioonidele või teistele sisuhaldustarkvaradele saab selle lisada arendaja abiga.

Sisuline kodulehe optimeerimine otsingumootoritele

Sisu ja märksõnad on kodulehtede optimeerimise lahutamatu osa.

 

Puudub märksõnale vastav lehekülg

Märksõnaga esile tulemiseks on vaja sellele piisavalt heal tasemel optimeeritud lehekülje.

Lehekülgede puudumine on kriitiline probleem e-poodidel, mis tuleneb enamasti SEO mõistes vähem heast ülesehitusest. Tootekategooriad võiksid ju leitavust toetada juba algusest peale?

Kui kategooriate muutmine ei ole võimalik, on järgmised parimad viisid toimetada olemasolevat sisu [selle olemasolul], või luua kasulikku artikleid.

 

Märksõnale vastaval leheküljel puudub piisav sisu.

Google'i otsingutulemused ütlevad selgelt, kuivõrd sisukad leheküljed on otsingus eespool.

Ning mida teha, kui otsingus ees olevatel lehekülgedel ei ole sisu? Otsingumootoritele nähtav sisu on sel juhul lehe koodis siiski olemas ja võib olla kasutajate eest peidetud. Või on skeemitatud leheväliste linkidega, mis on omaette libe tee.

Pikaajalised head ja Google'i uuenduste kindlad tulemused tulevad ennekõike sisuloome pealt.

 

Liigsed märksõnakordused leheküljel

"mida korda peab lehel kasutama märksõna?" Seda küsitakse taas ja taas. Lühidalt on vastuseks: "Ühest reeglit ei ole."

SEO maailmas vihjatakse märksõnade kordustele terminiga keyword density ehk märksõna tihedus.

Natuke pikem vastus? Allolevas Google'i Matt Cutt'si videos on Google'i poolne seisukoht märksõnakorduste osas. Tõlgin olulisima mõtte video keskelt:

"Mõtle märksõnadest, mis peaksid lehel olema. Tee kindlaks, et leheküljel olev tekst on piisavalt pikk ning sellesse sobib lisada märksõnu [lugejate jaoks] loomulikul moel.

Märka teksti üle lugedes sõna(de) häirivaid korduseid ja ebaloomulikkust."

Märksõnad korduste protsendimäära jahtimine ei ole kodulehe optimeerimisel olulisim tegevus, millele palju aega kulutada.