Kuidas võtta SEO auditist maksimum?

Kuidas võtta SEO auditist maksimum?

Kirjutasin selle artikli peale rohkem kui 7 aastast kogemust SEO audititega.

Selle aja sisse on mahtunud tööd Eesti suurimate brändidega, rohkem kui 100 000 tootega Eesti e-poed, mitmekeelsed teenuste veebid ja e-poed mitmele sihtturule ja ka alustavate ettevõtete veebide aitamine nullist tulemusteni koos arenduse konsulteerimisega.

Sõnavara ja mõtted sünkrooni

Veebilehtede ja digitirundusega seonduvalt kasutavad inimesed palju erinevaid termineid ja erinevaid sõnu.

Kui üks räägib funnelist, siis teine lehtrist. Mis ühe jaoks on “seal kodulehel”, on teise jaoks ” avalehe ülaosas” ja kolmanda jaoks “maandumislehe päises”. SEO võib tähendada ühele rohelisi tulukesi ja teisele märksõnaga positsiooni. Kolmas räägib SERP’ist.

Tööde alguses on vaja võtta natuke aega ja üksteisega kohaneda, et rääkida samadest asjadest nii, et mõlemad mõistavad sama asja. Selleks on kõige alguses hea mõte vestelda natuke pikemalt.

Leia aega auditijärgseks suhtluseks

Ole valmis, et SEO auditi käigus valmib ülevaade lähtuvalt kolmest aspektist.

Veebi tehniline osa, SEO märksõnad ja sisu ning välislingid ehk veebi mainimised teistes veebides, mis lingivad enda veebi lehekülgedele tagasi.

Neit 3 tehniliselt ja abstraktselt kõlavat asja võib võrrelda automatkale minekuna.

  1. Tehniline osa tähendab autot, mis on pikale teele minekuks tehniliselt igati korras.
  2. Märksõnad ja sisu on kõik matkale kaasa pakitav. See ei liigu ilma tehniliselt korras autota ise kohale.
  3. Välislingid on kütus, et auto liiguks. Kui tehnilisel tasemel on puuduseid, näiteks on käsipidur peal või mootorist lekib õli, on liikumine oluliselt takistatud ja tulemusteni jõudmine aeglasem, kui võiks.

Igaühe puhul neist tekib teatud maht suhtlust, mille käigus on vaja anda ülevaade tellijale olukorrast, põhjustest ja nüanssidest ning edasistest tegevustest. Info edasi andmine on üks asi.

Teine sama oluline osa on aeg ja soov need olulised teemad korra üle arutada ja seejärel tehtud saada.

SEO tulemuste jaoks on vaja tegeleda või vähemalt üle vaadata kõik 3 ja soovitatavalt alates tehnilistest asjadest.

Kui audit ei kata kõiki kolme osa, on tõenäoline, et seal on olulisi lünki.

Ole valmis, et mõned probleemid ei ole mitte veebi kiiruses, vaid selle juurpõhjustes

Google’i enda veebi kiiruse hindamise tööriist on paljudele teada. Auditite käigus olen korduvalt märganud, et kiiruse mõõdikust kaugemale vaatamine on pigem harv tegevus.

Probleem ei ole tavaliselt mitte veebi kiiruses ühe skoorina, vaid asjades, mis annavad selle skoori kokku.

Need selgitused on Google Pagespeed’i lehel allpool olemas ja mõnevõrra tehnilises keeles kirjeldatud.

Mõned neist on alati leidnud oma tee SEO auditi tehnilisse ossa koos inimkeelse kirjelduse ja parendamiseks vajalike tegevuste kirjeldamisega.

SEO spetsialist ei saa enamasti teha SEO asju täitsa omapäi

Tehnilisel tasemel on SEO jaoks kõige olulisemad asjad veebilehe või e-poe ülesehitus, struktuur ning seda mõjutav disainilahendus koos lehekülgede sisuga. Kui need ei ole märksõnadele vajalikul määral korras, ei päästa SEO plugina rohelised tulukesed.

Märksõnade ja sisu tasemel on oluline märgata märksõna jaoks vajaliku lehekülje tüüpi, mis võib riigiti Google’i tulemustes erineda või aja jooksul muutuda.

Näiteks märksõna “tulekustutid” peale tulid üle aasta tagasi välja muuhulgas veebiartiklid ja teenuste lehed.

Praeguseks on “tulekustutid” peale otsingutulemustes peamiselt e-poodide kindlat tüüpi leheküljed. Otsingutulemuse lehekülje tüüp on aja jooksul muutunud.

Kõige  suuremal määral SEO spetsialistile usaldatav modulaarne tegevus on välislinkide loomine ja seda vastavalt enne paika pandud raamidele tegevuste ning tekstide osas.

Kõik muu eeldab koostööd tellija ja vajadusel arendaja, disaineri või muu partneriga, sest võib olla vajalik lehekülgi luua, muuta, ümber teha või muud, sõltuvalt märksõnast ja märksõnale vajalikust leheküljest.

Veendu, et auditiga koos valmib tegevusplaan

Audit annab ülevaate hetkeolukorrast. Tihti nimetatakse auditiks ka mõne tööriista poolt eksporditud tabelit.

Audit annab vastuse küsimusele: “Mis on olukord hetkel?”

Tegevusplaan, mis on auditiga koos olukorra parendamise tegevusteks kirjutatud, on kriitiline asi, millele tihti tellijana ei osata tähelepanu pöörata.

Tegevusplaan vastab küsimusele: “Mida on vaja teha, et praegune olukord oleks parem”.

Seda infot ei saa paari klõpsuga eksportida, sest see ei tule üheselt mõistetavana tööriistadest.

Hoidu ainsa tööriistaga koostatud audititest

Enamikel SEO tööriistadel ei ole Google’i enda ajakohaste algoritmidega otsest seost. Seos on parimal juhul kaudne – Google’is muutus midagi, ning tööriista andmebaasi kohendati selle järgi.

Ahrefs.com-i turundusjuht Tim Soulo on podcastis öelnud, et põhjus, mis nad Ahrefs’i poolel mõningaid asju sisse ei vii, on Google’i poolne suhteliselt tihe erinevate otsingutulemustega seonduvate asjade muutmine.

Screaming Frog seevastu annab ülevaate ainult hetkeolukorrast pigem tehnilisena mõjuvate tabelitena ja ilma detailsemate soovitusteta parendamiseks.

See, et mõni tööriist väidab üksiku 301 suunamise veaks, et ole tehniliselt SEO viga. Kas see võiks mõjutada märksõna liikumist? Seda peab iga veebi puhul eraldi vaatama.

Vähim enam-vähem mõistlik SEO tööriistade kombinatsioon on Ahrefs, Google Search Console ja oluliste märksõnade otsingutulemuste ise vaatamine, hindamine.

SEO spetsialist auditi koostajana on selle info koos muu olulisega juba lihtsalt arusaadavaks tegevusplaaniks ette kirjutanud või vähemalt aitab seda pisiauditi raames natuke selgemaks tõlgendada.

SEO plugina roheline tuluke ei võrdu tehtud SEO-ga

Tehniliselt seostub SEO plugin eelmise mõtte esimese punktiga – neil ei ole Google’i ajakohaste algoritmidega otsest seost.

Pluginad on nagu abirattad. Need aitavad mõnes mõttes kontrollida märksõna kasutust lehel. Tulemusteni viib see viimane osa – märksõna kasutus lehel, mille kontrollimiseks ei ole otseselt pluginat vaja.

Lisaks pluginate poolt hinnatavale infole on otsingutulemustes nii mõndagi muud, millele pluginad ei oska tähelepanu pöörata.

Leia aega SEO asjade teostamiseks

Kui auditiga sai paika tegevusplaan ja see sai läbi arutatud koos küsimuste vastustega, siis mis edasi?

Sealt tekkisid mõningad asjad tegemiseks.

Need võisid olla midagi tehnilist, mille jaoks on vaja tegeleda arendusega või lasta arendajal need teha.

Kui märksõnadele vajalik sisu vajab kirjutamist, siis on vaja see kirjutada. SEO jaoks ei ole õnneks enam vaja kirjutada väga palju tekste, vaid ainult oluliste märksõnade jaoks vajalik arv. Muidugi, sõltub märksõnade arvust, mis omakorda sõltub veebis olevate toodete või teenuste arvust. Kirjutamise mahtu võib olla üksjagu.

Viimane osa on välislingid ehk auto kütus. Sarnaselt märksõnadele ja sisu loomisele on siingi kandvaim tegevus erinevate tekstide kirjutamine ning piltide leidmine, et tekiksid artiklid. Kas ja kus neid avaldada? Sõltub auditis olevast infost, oma valdkonnast ning riigist. Välislinkide loomine on igas riigis erinev.

Praktiliselt kõigi SEO audititega leitud kitsaskoht – välislingid

SEO välislingid on pea kõigil SEO audititel osutunud suureks kitsaskohaks. Neid on veebidel vähe, kvaliteet pole hea või lihtsalt on välislinkidest  ja nende hankimisest teadlikkus on vähene. See osa on SEO auditites olnud kõige rohkem arutelu ja “Ahhaa” hetki tekitav.

Erinevalt märksõnadest ja sisu tegemisest on välislinkide hankimine tööna natuke omamoodi ebamugav – nende saamiseks tuleb suhelda teiste inimestega ning edu määr ei ole kunagi 100%. Kui 10 küsimise peale õnnestub saada 4 välislinki, on juba päris hästi.

 

Põhjalik SEO audit annab ülevaate SEO olukorrast koos tegevusplaaniga asjade parendamiseks, et teha SEO osas ära asjad soovi korral oluliselt kiiremini, kui igakuise teenusega vähemas mahus.